Måluppfyllelse för projektet

Företag och organisationer som stöttar LasseMajas Skrivarskola kan uppge i sin hållbarhetsredovisning att stöttningen är i linje med ESRS S3 samt Agenda 2030/Globala målens följande delmål:

Mål 4 God utbildning för alla

Genom LMSS erbjuds barn möjlighet, utöver skolans ordinarie verksamhet, att öva på förmågor som leder till ökat språkligt självförtroende, genom att de får uppleva en trygghet när de utrycker sig, och känna att det är roligt att läsa och skriva.

Mål 10 Minskad ojämlikhet

Att känna sig trygg i sin identitet och i sitt språk är en förutsättning för att vilja och kunna delta på jämlika villkor i ett samhälle. Grupper som frivilligt eller ofrivilligt hamnar i utanförskap, styrs ofta av helt andra normer och värderingar än de som vårt demokratiska samhälle vilar på. LMSS bidrar till att motverka denna segregation genom att ge barn en god självkänsla –   språkligt och känslomässigt.

ESRS S3

Företag som rapporterar enligt CSRD och har identifierat Berörda samhällen (ESRS S3) som en väsentlig fråga i sin väsentlighetsanalys  kan med fördel upplysa om stöttning av projekt såsom LMSS i det lokala samhället där företaget verkar.

GRI

Företag som rapporterar enligt GRI kan ange att de stöttar LMSS i enlighet med GRI 413-1: Verksamheter med lokalt   samhällsengagemang och utvecklingsprogram.