Bakgrund

Bakom projektet LasseMajas skrivarskola står Martin Widmark, författare till barn- och
ungdomsböckerna LasseMajas Detektivbyrå, Nelly Rapp och Familjen Jansson med flera.

Martin Widmark har skrivit böcker för barn och ungdomar sedan år 2000. Han är Sveriges mest utlånade författare på svenska bibliotek. LasseMaja-böckerna har i Sverige sålts i över 10 miljoner exemplar och är översatta till drygt 40 språk. Martin Widmark är därmed Sveriges, nu levande, mest översatta författare.

Martin och kulturministern när Martin har fått medalj Illis quorum meruere labores

Tidigare projekt

Läs- och skrivinitiativ som Marin Widmark tidigare har varit med och initierat och drivit inkluderar:

• En läsande klass med bidrag från Postkodlotteriet via Läsrörelsen. Genom projektet sammanställdes och distribuerades en studieplan till landets samtliga låg- och mellanstadieskolor. Projektet spred kunskap om den pedagogiska metoden ”reciprocal teaching” som visat sig mycket
    effektiv när det gäller att höja elevernas läsförståelseförmåga genom strukturerade textsamtal.
  • Bokgåvan – Böcker till förskolebibliotek 2019, Regeringen tillsköt femtio miljoner kronor för att alla förskolor i landet skulle få ett eget litet bibliotek (ca 100 böcker)

2014 fick Martin Widmark regeringens medalj “Illis quorum meruere labores” för sina insatser för barns och ungas läsning.